B204/234 õlipumba rihmaratta saaga! Kas viga võib olla ... ?

Moderaatorid: 760GLE, Igor, Henn, bronec

ddig
Foorumi veteran
Postitusi: 1441
Liitunud: 19 Veebr 2006, 10:30
Asukoht: Tallinn - Pärnu

B204/234 õlipumba rihmaratta saaga! Kas viga võib olla ... ?

PostitusPostitas ddig » 23 Mai 2007, 14:13

Olen juba paaril korral erinevates teemades maininud, et mul on oma 16V mootoritel olnud probleemiks õlipumba rihmaratas, täpsemalt selle omaalgatuslik eemaldumine.
Infoks siis esmalt nii palju, et B204 ja B234 mootoritel on esiteks kaks hammasrihma - üks tasakaalustusvõllide jaoks ja teine siis vänt- ja nukkvõllide omavaheliseks ühendamiseks. Oluliseks erinevuseks 8-klapiliste mootoritega võrreldes on veel see, et õlipump ei asetse mitte karteris sees, vaid ploki kõrval ja on eraldi rihmarattaga hammasrihma poolt ringi aetav. Pildil all paremal, kus rihm nö tühjalt ripub.

Algas see saaga minu jaoks selliselt, et ühel päeval oma B204FT e. 2,0 16V turbo mootoriga 91a 960-ga ristmikule lähenedes lükkasin käigu välja ning veeresin vaba hooga. Korraga läks tühipööretel töötava mootoriga armatuuris põlema õlituli. Jäin kohe seisma ja kontrollisin õlitaset, see oli normis. Panin mootori uuesti käima ning jälle läks õlituli põlema. Gaasi andes kustus mõningase viivitusega õlituli jälle ära.
Helistasin oma volvospetsile ning see küsis kohe, et kas mingit klobinat ei ole. Tal nimelt just ca kuu aega varem oli B234F mootoril õlipumba rihmaratas otsast ära tulnud poldi purunemise tagajärjel (1).
Esimese hooga midagi kuulda ei olnud aga siis läksin kükitasin ette radiaatori juurde ja oligi kuulda sellist kerget kaootilist klobinat. Kohene mootori väljasuretamine lahendas olukorra ja tulemus on näha ülaltoodud piltidel. Ehk siis sain sõna otseses mõttes viimasel pöördel jaole, sest õlipumba rihmaratas püsis völli otsas veel vaid tänu hammasrihma plastkattele ja hammasrihm oli juba hamba võrra üle visanud (2).
Tellisin Info-Auto´st uue rihmaratta koos poldiga ning see sai vahetatud ja auto korras.
Paar nädalat hiljem juhtusin sõitma oma 90a 740GLT-ga millel B234F mootor e. 2,3 16V, mis on siis väliselt B204F(T) mootoriga äravahetamiseni sarnane. Korraga suri sõidupealt mootor välja ning õlituli põlema. Lükkasin koheselt käigu välja ning õnnestus vaba hooga veel auto kõnniteele veeretada. Loomulikult ma juba teadsin kust viga otsida ning põhjuseks jällegi eemaldunud õlipumba rihmaratas (3). Seekord enam armu mulle ei antud mind ootasid ees kuus kõverat klappi ja plokikaane remont.

Kaks nädalat tagasi sai mu 700 Volvo jälle korda ja kuna juba ennem katki minemist oli omanikuvahetus kokku lepitud, siis saigi eelmise nädala esmaspäevaks ka vastavad toimingud kokku lepitud ning kuna olin endale ostmas just järgmist universaali, siis sai ka see esmaspäevaks planeeritud.

Veel ennem kui sain 700 maha müüdud ja uue 945-e ostetud, hakkasin pühapäeva hommikul oma 960-ga lõuna-eesti poole sõitma ning Tartu mnt. 108-ndal kilomeetril juhtus see, millest ka üleval juba juttu oli ... (4)


Ehk siis, poole aasta jooksul juhtus sama asi neli korda kolme erineva auto peal. Kuna asi tundub enam kui ebaloogiline, olen kõvasti oma pead vaevanud sellega, et mis sellise asja võiks põhjustada. Tutvuseid kasutades õnnestus kätte saada ka selline asi nagu ametlik õlipumba rihmaratta paigaldamise juhend ning sealt midagi müstilist peale selle, et polti tuleb pingutada jõuga 20Nm + 60 kraadi, ei selgunud. Antud juhul on seda polti pigem pingutatud lahjema jõuga ning täiendavalt on kasutatud keermeliimi, ehk siis poldi purunemist teoreetiliselt selline asi põhjustada ei tohiks. Isegi kui ühel juhul põhjustas, siis kolmel eelneval juhul oli see polt omal kohal olnud 15a ja korraga kolmel autol ütleb sama asi üles.

Lõpuks jõudsin oma mõtetes selleni, et tuleb mõelda nagu kriminalist :) ehk siis otsida ühiseid tegureid ning avastasin ...
... et kõik kolm autot olid vähem või rohkem aega ennem õlipumba poldi purunemist saanud mootorisse Comma poolsünteetilise õli :!:

Ma ei ürita siinkohal kindlasti mitte mingit antireklaami teha ega väita, et viga on Comma õli(de)s, kuid see paraku oleks justkui ainus otsene (ajaline) seos nende kolme auto ja kolme rikke vahel.

Esimene juhtum e. volvospetsi 16-klapiline, sai Comma õli mootorisse ca pool aastat ennem nimetatud juhtumit. Selle autoga sõideti selle aja jooksul ehk ca 10.000km ja sellise pigem rahuliku sõidustiiliga. Hinnanguliselt mootor varem lahti käinud ei ole.
Teine juhtum e. 16-klapiline turbo, sai Comma õli mootorisse järk-järgult paari kuu jooksul, nimelt autol on mõningane õlikulu nii, et mõne tuhande kohta peab ikka liitri peale valama. Sõidustiil üsna turbo- ja pööretelembene. Mootor varem lahti käinud ei ole.
Kolmas juhtum e. 16-klapiline 700, sai Comma õli mootorisse vaid mõned päevad ennem nimetatud poldi purunemist. Enne seda auto minu käes paar kuud üle aasta. Sõidustiil siingi üsna pööretelembene. Mootori juures ilmselt on ka varem midagi remonditud.
Neljas juhtum e. taas 16-klapiline turbo ilmselt ei pruugi enam kõige eelnevaga seotud olla, sest peale esmast eemaldumist võis õlipumba võll olla kannatada saanud e. siis seda juhtumit enam otseselt võrdluseks kasutada ei saa.

Kas on võimalik, et nimetatud uus õli mingil moel ei segunenud vana õli jääkidega ja põhjustas mingisuguse vale koormuse hammasrihmale? (õlipumba liigsuur koormus, hüdropinguti liigsuur rõhk vms)
Või hoopis on uus õli niivõrd heade pesemisomadustega?

Ühesõnaga ma ei tea ja asjalikud ideed ning ettepanekud oleksid väga teretulnud. Rõhutan veelkord, et ma mingil juhul ei taha öelda, et viga on Comma õlis, vaid kutsun üles kaasa mõtlema võimalike seoste üle.

Ehk siis praegu sai küll 700 maha müüdud aga ausalt öeldes ülemäära kindlana ennast ei tunne, sest loogika ütleb, et sealt peaks lähikuudel eralduma õlipumba rihmaratas. Soovitasin uuel omanikul igaks juhuks mootori läbi pesta ja vaadata mis sealt välja tuleb, sest ma tõepoolest ei oska kogu sellest loost hetkeseisuga midagi muud arvata.
Nüüd: 960 B204FT ´91; 960 ´92; 945 B230FT ´96; 960 '96; V90 ´97x2
Enne: 244 B21E ´78; 740 B234F ´90; 945 B200FT ´95; 960 B6304S ´95; 965 B6304F ´91; 965 '96; 960 Executive ´96

PK
Foorumlane
Postitusi: 10
Liitunud: 27 Dets 2007, 22:32
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Kontakt:

PostitusPostitas PK » 27 Dets 2007, 23:31

Räägitakse, et... If you have a B234 16-valve interference engine, you MUST maintain the entire timing end of the engine rigorously. This means new timing and balance belts and a :idea: new oil pump bolt every 50k miles, and replacement timing belt covers, new tensioner, and shaft seals on a regular schedule http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineS ... olt_Needed

ddig
Foorumi veteran
Postitusi: 1441
Liitunud: 19 Veebr 2006, 10:30
Asukoht: Tallinn - Pärnu

PostitusPostitas ddig » 28 Dets 2007, 13:33

Suurimad tänud !

Igavesti väärt lugemismaterjal ja nii mõnigi asi saab selgemaks.

Oma 16-klapilistel asendasin õlipumba rihmaratta poldi juba tugevama poldiga. Originaal on 8.8 tugevusega, mina panin 10.9
Nüüd: 960 B204FT ´91; 960 ´92; 945 B230FT ´96; 960 '96; V90 ´97x2
Enne: 244 B21E ´78; 740 B234F ´90; 945 B200FT ´95; 960 B6304S ´95; 965 B6304F ´91; 965 '96; 960 Executive ´96


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist