kui suur aku?

Moderaatorid: 760GLE, Igor, Henn, bronec

Kasutaja avatar
gljuk
Foorumi veteran
Postitusi: 4383
Liitunud: 14 Nov 2010, 17:17
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas gljuk » 20 Veebr 2018, 23:05

vau. Kuna foorumi teooria jutude kõrvale teen vahepeal ka natuke praktilist tööd, mul on sulle küsimus.
Minu juures käivad igasugused autod, erinevate akudega, loe erinevate mahtuvustega. Tulevad omal käigul enamasti, seega võiks aku enam-vähem laetud olla. Miks ühelgi ei kesta aku üle 1.5 tundi, kui süüde on sees? Mõnel kestab 5min, kuni tuleb kiri "battery low", mõnel kestab tunnike-poolteist. Mitte rohkem. Pinge on siis alla 11.5, kui ei eksi. Tarbimine alla 20A, seega tunni jooksul on alla 20AH, pooltest tundi 30AH. Kuhu kaob ülejäänud mahtuvus?
Diagnostika,Remont,Elektritööd,CEM,ECM kloonimine,DIM,SAS(rooliasendiandur),DEM(Haldex),ICM,HU850/650 jm.Garantii
Programmeerimine, keelevahetus, IMMO mured, ChipTuning, EGR DPF lahendused
Tel:58O46O96

Kasutaja avatar
TiitR
Foorumi veteran
Postitusi: 617
Liitunud: 25 Aug 2017, 16:36
Asukoht: Tartumaa

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas TiitR » 20 Veebr 2018, 23:45

See oli mulle jah? Alustuseks, et pole elektroonikas väga tugev, kuid minu postituses oli rõhk sõnal primaarne, sekundaarne ongi ampertunnid (jutt just diiselautodel). Ja ilma korralike käivitusvoolu andmetega pole ka mahtuvust. Samas, minu point, et näiteks 100Ah-lisel akul võib olla nii 700A, kui ka 900A (numbrid hetkel suht lambist näitena võetud).
Aga mis mina ka tean....
XC90 2.4D 136KW D5, 2007 a. - Müüdud! XC70 2.4D 136KW D5, 2008 a. - Müüdud!
2008a. VW Passat 2.0tdi DSG Highline; 2007a. Nissan Navara 2.5dci; 2008a. BMW X5 3.0sd M-pakett.

Kasutaja avatar
gljuk
Foorumi veteran
Postitusi: 4383
Liitunud: 14 Nov 2010, 17:17
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas gljuk » 21 Veebr 2018, 07:41

Ei, see oli teisele härrale
Diagnostika,Remont,Elektritööd,CEM,ECM kloonimine,DIM,SAS(rooliasendiandur),DEM(Haldex),ICM,HU850/650 jm.Garantii
Programmeerimine, keelevahetus, IMMO mured, ChipTuning, EGR DPF lahendused
Tel:58O46O96

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas ants » 21 Veebr 2018, 11:07

Sellele teisele härrale ütleks, et kõige pealt tuleks "tere" öelda enne kui
tarka panema hakata.
745 GL ´91; LR90 ´87.

klemmikas
Foorumlane
Postitusi: 19
Liitunud: 20 Veebr 2018, 20:24

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas klemmikas » 21 Veebr 2018, 15:09

Ampertunnid on ikka vägagi teemaks, neist algab kõik peale.
Alustagem sellest, et mida suuremad Ah, seda suurem käivitusvool, kui ei usu, vaata ise ridamisi akusid.
See ,et erinevate akutootjate erinevad mudelid on erineva käivitusvooluga, vastab ka tõele, kuid vaata üldist trendi, mida suurem aku, seda suurem käivitusvool.
Lisaks võimaldavad ampertunnid ka autot kauem käivitada ja annavad akule pikema eluea, tõsi vana suur aku hakkab ka suuremat laadimisvoolu üleval hoidma, nagu võib vana akuga juhtuda.

Samuti, kui on näiteks väga külm ilm, aku ei anna enamust oma mahutavust välja, siis hakkab see suur aku vägagi lugema.

klemmikas
Foorumlane
Postitusi: 19
Liitunud: 20 Veebr 2018, 20:24

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas klemmikas » 21 Veebr 2018, 15:23

gljuk kirjutas:vau. Kuna foorumi teooria jutude kõrvale teen vahepeal ka natuke praktilist tööd, mul on sulle küsimus.
Minu juures käivad igasugused autod, erinevate akudega, loe erinevate mahtuvustega. Tulevad omal käigul enamasti, seega võiks aku enam-vähem laetud olla. Miks ühelgi ei kesta aku üle 1.5 tundi, kui süüde on sees? Mõnel kestab 5min, kuni tuleb kiri "battery low", mõnel kestab tunnike-poolteist. Mitte rohkem. Pinge on siis alla 11.5, kui ei eksi. Tarbimine alla 20A, seega tunni jooksul on alla 20AH, pooltest tundi 30AH. Kuhu kaob ülejäänud mahtuvus?


Sulle infoks,et autoakud on mõõdetud 20 tunni reziimis, osadel see lausa peal kirjas ja nii nad annavadki oma mahutavuse välja.
Kuid, kui voolutarve on 100A, siis ei ole enam seda mahutavust.
Näiteks 100Ah akust võetakse 20 tundi 5A.

Kasutaja avatar
gljuk
Foorumi veteran
Postitusi: 4383
Liitunud: 14 Nov 2010, 17:17
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas gljuk » 21 Veebr 2018, 15:59

Jalle jahu, kus on vastus? 20A pole teab mis koormus, et 100Ah akust 20 alles jääks.
Diagnostika,Remont,Elektritööd,CEM,ECM kloonimine,DIM,SAS(rooliasendiandur),DEM(Haldex),ICM,HU850/650 jm.Garantii
Programmeerimine, keelevahetus, IMMO mured, ChipTuning, EGR DPF lahendused
Tel:58O46O96

Kasutaja avatar
TiitR
Foorumi veteran
Postitusi: 617
Liitunud: 25 Aug 2017, 16:36
Asukoht: Tartumaa

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas TiitR » 21 Veebr 2018, 16:30

klemmikas kirjutas:Ampertunnid on ikka vägagi teemaks, neist algab kõik peale.
Alustagem sellest, et mida suuremad Ah, seda suurem käivitusvool, kui ei usu, vaata ise ridamisi akusid.
See ,et erinevate akutootjate erinevad mudelid on erineva käivitusvooluga, vastab ka tõele, kuid vaata üldist trendi, mida suurem aku, seda suurem käivitusvool.
Lisaks võimaldavad ampertunnid ka autot kauem käivitada ja annavad akule pikema eluea, tõsi vana suur aku hakkab ka suuremat laadimisvoolu üleval hoidma, nagu võib vana akuga juhtuda.

Samuti, kui on näiteks väga külm ilm, aku ei anna enamust oma mahutavust välja, siis hakkab see suur aku vägagi lugema.

Krt, sa raiud tuimalt peaga vastu seina! Loomulikult, mida rohkem on Ah-si, seda suurem ka käivitusvool, kuid point oli, et diislile ei maksa peale kruttida bensuka jaoks ettenähtud akut, kus Ah-d on samad, kuid käivitusvoolu number on kardinaalselt erinev.
XC90 2.4D 136KW D5, 2007 a. - Müüdud! XC70 2.4D 136KW D5, 2008 a. - Müüdud!
2008a. VW Passat 2.0tdi DSG Highline; 2007a. Nissan Navara 2.5dci; 2008a. BMW X5 3.0sd M-pakett.

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas ants » 21 Veebr 2018, 17:40

Tiit, rahu, see on tema mängumaa ja las ta žonglöörib seal segamatult.
"jah registreerisin selleks.
Kuna akud on minu jaoks väga põnevad ja mulle ei meeldi müüdid nende kasutamise ja laadimise teemal, siis harin rahvast natuke."
745 GL ´91; LR90 ´87.

klemmikas
Foorumlane
Postitusi: 19
Liitunud: 20 Veebr 2018, 20:24

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas klemmikas » 21 Veebr 2018, 21:03

gljuk kirjutas:Jalle jahu, kus on vastus? 20A pole teab mis koormus, et 100Ah akust 20 alles jääks.


See, kui sina akusid ega elektrit ei tunne piisavas ulatuses, ei tee minu juttu jahuks.
ütlesin sulle juba, et akud on mõõdetud 20 tunni reziimis.
100Ah aku puhul 20A voolu ei ole 20 tunni reziim.
Sellises olukorras rakendub jälle see pliiaku järsu tühjenemise effekt, millest ma rääkisin.
Sa ei taha sellest effektist veel endiselt aru saada ja võtad Ah otse, mida ei saa selliste voolude ja sellise aku juures paraku teha.
Liitium akul seda effekti pole, kuid liitiumakusid autodel peaakuna, minu teada veel ei kasutata, kuigi saab, iseasi, kui ohutu see on ilma spetsiaalse kaitse elektroonikata.
See, et autol on süüde sees on väga umbes värk, see ka, et autodel on peal aku, mille ajalugu ega täpset laetusetaset sa ei tea, ega täpset seisukorda on samuti väga umbes värk.
Akud on omavahel väga erinevad ja see kaua süüde sees peaks aku kestma erinevatel autodel, ei ole küll mingi nõue ega näitaja.
Ilmselt saad ise ka aru ,et kasutatud aku mahutavus on väiksem? Ja akudel on mahutavus, mahtuvus on lüütidel.

Plii geelaku on asjale natuke vastupidavam, aga olen sellist asja ka testinud.
Võtsin tutika 7Ah 12V plii geelaku, võtsin sealt voolu nii 4A ja see kestis 45-50 minutit, sinu loogika kohaselt peaks sealt voolu saama tund ja 45 minutit, aga näed sai 45-50 minutit, just nimelt selle effekti tõttu ja plii happeakul on see effekt veidi suurem.

to TiitR
Kui sa vaatad poes hoolega ringi, siis näed, et näiteks 100Ah sõiduauto akude käivitusvool ei erine kardinaalselt, vahed on kaunis väikesed.
Ei ole mõtet selles eriti kinni olla, et ühel on see 900A ja teisel 1000A, loeb pigem see, mis tehnoloogiaga on aku täpselt tehtud ja kui kvaliteetne.
800A, 900A ja 1000A märgitud käivitusvool aku peal on tühine vahe, mis reaalis sulle midagi ei anna, ei ole mõtet näpuga rida ajada neis märgetes.

Kasutaja avatar
gljuk
Foorumi veteran
Postitusi: 4383
Liitunud: 14 Nov 2010, 17:17
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas gljuk » 21 Veebr 2018, 21:41

klemmikas kirjutas:See, et autol on süüde sees on väga umbes värk, see ka, et autodel on peal aku, mille ajalugu ega täpset laetusetaset sa ei tea, ega täpset seisukorda on samuti väga umbes värk.
Akud on omavahel väga erinevad ja see kaua süüde sees peaks aku kestma erinevatel autodel, ei ole küll mingi nõue ega näitaja.
Ilmselt saad ise ka aru ,et kasutatud aku mahutavus on väiksem? Ja akudel on mahutavus, mahtuvus on lüütidel.


Lõpuks pead minu sõnadega leppima, et muutujaid on liiga palju, et kindlalt midagi väita. Ja kui argumendid otsa saavad, hakatakse grammar naziks kohe.

Leidsin huvitava graafiku:
https://goo.gl/images/BBWbvo

Ja ennäe, 70-80% võiks ikka olla, kui 20A koormusega koormatakse. Noh, räägi oma ampertundidest jälle.
Diagnostika,Remont,Elektritööd,CEM,ECM kloonimine,DIM,SAS(rooliasendiandur),DEM(Haldex),ICM,HU850/650 jm.Garantii
Programmeerimine, keelevahetus, IMMO mured, ChipTuning, EGR DPF lahendused
Tel:58O46O96

klemmikas
Foorumlane
Postitusi: 19
Liitunud: 20 Veebr 2018, 20:24

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas klemmikas » 21 Veebr 2018, 22:07

Argumendid otsa?
gljuk, mina ei saa kuidagi kontrollida sinu esitatud akude seisukorda ega laetustaset ja täpseid voolusid, mida need autod neist akudest võtsid, mistõttu on mul mõttetu üritada sinuga sel teemal vaielda või mida iganes rääkida.

Minul ei ole mingid argumendid otsa lõppenud, tõin sulle välja fakte akude ja nende laadimise kohta, mitte midagi pole muutunud.
Ei mõista, mida sa oma muutujatega mulle öelda tahad?
Selles osas ei ole muutujad olulised, sest aku tööpõhimõte ja tõed on ühesed, teine asi on see, kuidas me neid kasutame.
Kui tahad aku mahutavust mõõta, tuleb seda teha tunduvalt täpsemalt ja otsesemalt, kui lihtsalt autole süüte sisse jätmine.

Oma jutuga sa lihtsalt tõestad, et sa ei ole akude ja elektriga piisavalt kursis.

Paistab ,et sa ei saa ise ka aru sellest lehest, kust selle graafiku siia kopeerisid.
Sa ikka tead, et see graafik seal on AGM aku kohta?
isegi see leht seal räägib ,et aku annab 100% oma mahutavusest välja 20 tunni reziimis ja antud hetkel AGM akust jutt, mis on tavalisest happeakust parem.
Seal väidetakse, et näiteks koormates 100Ah akut 100A vooluga, saab sellest 60% kätte.
Ma ei tea AGM aku kohta seda kindlalt öelda, kuid tavaline happeaku, sul sedasi koormates küll 60% oma mahutavust välja ei anna.
Rääkisin ju ühtlasi ka oma katsest plii geelakuga, mis on selle effekti suhtes leebem ja isegi see kestis 45-50 minutit, kui 7Ah akut koormasin 4A vooluga.

Kui sa liigud sellel lehel allapoole, siis näed ka andmeid, kus väidetakse.
et 20 tunni reziimis on seal vaid 50% kasutatavat mahutavust ja 1 tunni reziimis, näiteks võttes 100Ah akust 100A voolu on seal vaid 30% kasutatavat mahutavust.
Loe ikka lehekülg enne korralikult läbi ka.
Meenutan siinkohal, et AGM aku on parem, kui tavaline happeaku.

100Ah akust ei saa sa elusees võtta 5 tundi 20A voolu, veel enam, kui see aku pole uus ja kindlalt täis laetud, samuti ei saa sa peale märgitud 100Ah liiga otseselt võtta.

Tehniliselt võttes on need happeakud iganenud tehnoloogia, kuid nad on odavad, lihtsad, väljakujunenud standart ja vastupidavad arvestades voolusid, mida nad annavad ja just nimelt, et nad jaksavad neid voolusid anda ja seda võrdlemisi ohutult, kui happeaurude ohtlikkus väljaarvata ja ülelaadimisel aku punni mineku oht, ka lühise korral saab aku punni minna ning ka plahvatus pole välistatud.
Sealjuures liitiumaku on lühise ja ülelaadimise osas palju tundlikum, näiteks.

Ma ei väidagi siinkohal, et ma kõigi detailidega 100% täpne olen, kuid ma räägin ikkagi happeaku põhitõdedest, mis on nii, nagu ma räägin.
Mistõttu on antud vaidluse jätkamine täiesti mõttetu, olen juba kõik öelnud, mis vaja.
Kui ei usu, siis oma asi.
Annan inimestele soovitusi, kuidas oma autoakuga ringi käia, edasi on oma asi, kas seda ka tehakse.

Kasutaja avatar
gljuk
Foorumi veteran
Postitusi: 4383
Liitunud: 14 Nov 2010, 17:17
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas gljuk » 22 Veebr 2018, 07:33

Ei näe soovitusi. Näen ainult seda, et kõik peale sinu on lollid, mis pole kursis ja oled ainus kes valgustab ja särab. Fakte pole ka.
Diagnostika,Remont,Elektritööd,CEM,ECM kloonimine,DIM,SAS(rooliasendiandur),DEM(Haldex),ICM,HU850/650 jm.Garantii
Programmeerimine, keelevahetus, IMMO mured, ChipTuning, EGR DPF lahendused
Tel:58O46O96

Kasutaja avatar
Oldschool79
Kreisi postitaja
Postitusi: 406
Liitunud: 30 Okt 2016, 23:52
Asukoht: Rakvere

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas Oldschool79 » 25 Veebr 2018, 17:03

Huvitav lugemine. Isiklik kogemus- sai aku umbes kuu aega tagasi täiesti tühjaks, siis oli vist -10 ümber ei mäleta. Tühjenemise põhjuseks sisseunustatud salongivalgustus (unustasin lülitist välja lülitada, oli korraks vaja pikemaks ajaks kui tehase poolt seadistatud taimeri intervall). No ja nii ta ühjaks tõmbas,arvasin et keskluku jäätimine ja signa mahavõtt vms, aga tegelikult kui sai aku tagasi peale pandud siis avastasin, et salongivalgustus oli sisse jäänud. Aga laadimisest endast- Vend laenas oma vana veneaegse Start laadija. panime 3A ja laadimisperioodiks kujunes 12 tundi. päris täis ei laadinudki, sest genekas undas veel mitmeid päevi, enne kui vait jäi.Aga niipalju sai laetud, et käivitamiseks piisas ja sõita ka sai, aku pärast pole veel teele jäänud, olgu või lühikesed ja suured teeotsad. Käivitamisega probleeme pole esinenud, mida öelda tahan, on see, et külmkäivitusvool on oluline ja lisaks sellele tundub, et igakordne auto eelsoojendamine talvel on ka akule vist kasulik. mina soojendan ennekõike mootori ja õlide pärast,sest mujl pole lisasoojendit, aga ei taha mootorit külmast peast koormata, aga nu tuleb siis välja, et kui planeeritud distants on 10 km või lühem siis on auto soojendamine umbes 10 minutit õigustatud ka akut silmas pidades. kusjuures talvel- soojendamise ajaks tuled lülitan välja. raadio mängib, kuigi ilmselt oleks kasulikum see ka välja lülitada. Jutt Hankooki kvaliteedi kohta- ei tea. Omal aku 3 aastane Hankook,tavaline Calcium+aku. Ilmselt mingist hetkest nagunii mahutavus väheneb. Tänu targemate postitustele sai nüüd selgeks, et oluline on laadimistsükli kvaliteet ja sagedus. Liiga tihti- ära lae-külmast peast (otse õues), ära lae, kui just autoga ei sõida, sest siis pole teist varianti. koha peal käiates on laadimistsükkel pkem, sõites aga on see, et tegelikult puhub maanteekiirusel mootorisalongi piisavalt külma, nii et enne kui aku soojeneb (laadimisvoolu vastu võtab), läheb aega.KUi on vaja statsionaarselt laadida, tee seda parem siseruumides. Ruumis vajalik ventilatsioon on ülioluline, sest happehais tungib esile. aku soojenemisest laadimise ajal- umbes 3 tunnipärast on soe ja siis läheb veel soojemaks, aga mitte õnneks tulikuumaks. ööseks, sel ajal kui magasin, keerasin amperaaži väiksemaks, 2A et oleks ohutum. Laadimisprotsess aeglasem ja seetõttu ka keemiline protsess aeglasem, maksimaalse laadimisvooluga vist ei maksa keskmise suurusega akut laadida, ülelaadimise ja aku keetmise oht on liiga suur, kui aku vana ja laadija ei katkesta laadimist. sai selgeks mis mõttes aku külmast peast voolu vastu ei võta- keemilise protsessi käivitumine on aeglane, aga kui pidevad tarbijad taga, siis võib asi minna kriitiliseks, ilmselt seetõttu ka genekad ajutiselt kõrgemat pinget välja annavadki. autoomanik saab elektrilisade arvuga reguleerida tarbimist ajal, mil akut laetakse. teema algatajale, enne olgu minu meelest veidi suurema külmkäivitusega aku, kui miinimumnõuetele vastav. ei pea muidugi panema maksimaalset mahutavust, siis hakkab genekat liigselt koormama sest laadimisperiood pikeneb. Diislile on kõrgema külmkäivitusvooluga aku parem, sest diisli käivitamise protsess on teine. Kui bensukas tahab lihtsalt sädet saada, siis diislil peab küünlaid enne soojendama. see ei tähenda muidugi, et bensukas nagu kellavärk igasugustes tingimustes käivitub, aga siin mängib rolli see, kas starter ja küünlad on heas korras, küttesegu õige, sest aku võib olla korras,aga kui ülejäänud tegurid on paigast ära, on suurest akust vähe kasu, sest starter pidavat võtma käivitusel väga suurt voolu. käiad, mis sa käiad, aga kui sädet ei ole, siis on aku ühel hetkel lihtsalt tühi, sest genekas enne laadima ei hakka kui hooratas pöörded üles ajab. oleks genekatel abimootor, siis veel, lennukitel näiteks pidavat olema abigenekas, aga see peamiselt mini tuule-generaator.
Esimene Volvo: S40 2002 1.8l ATM

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: kui suur aku?

PostitusPostitas ants » 25 Veebr 2018, 17:40

Ise selle aku tühjenemise sõiduajal läbi elanud, Et seda ei juhtuks, peab autos olema voltmeeter.
745 GL ´91; LR90 ´87.


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline