4. leht 4-st

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 11 Dets 2023, 08:25
Postitas kaheksa
D5 on ettenähtud 0W õli kuna õlikanalid on kitsad ja külmaga ei aja õli piisavalt kiiresti õli ringi. 0w ja 5w hinnvahe ju olematu miks vaja katsetada :)

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 11 Dets 2023, 16:08
Postitas klemmikas
See Toyota hübriid, mida mina mõtlen, selles lubab manuaal kasutada nii 0W8, kui 0W16 õli.
Mina kasutaksin Volvo S90 D4/D5 mootoris jumala rahuga 0W30 õli ja üldse ei põeks, kuna mitte midagi halba sellest ei juhtuks, pigem vastupidi.
Mitte kunagi ei sobi mootorile ainult üks viskoossus, absoluutselt alati võib seal kasutada mitut varianti.
C2 C3 õli otseselt probleeme ei põhjusta bensiinimootoris, aga mõistlik on kasutada õli, mis on mõeldud ainult bensiinimootorile, kuna see kaitseb paremini. Pole mõtet panna bensiinimootorisse õli, mis on mõeldud kasutamiseks DPF fitlriga.
Bensiinimootorisse võid panna kõiki neid C õlisid, lihtsalt mitte C on sinna parem panna, ma teadmatusest olen aastaid kasutanud C3 õli, erinevate autode puhul ja midagi juhtunud ei ole.
Alles nüüd lähen mitte C õli peale üle.

On täiesti tavaline, et auto manuaalis on kirjas lai vahemik viskoossusi, mida võib kasutada 0W20, 0W30, 5W30, 5W40, 10W40 ja kõigi nende õlidega sõidab see mootor suurepäraselt ja mitte midagi ei juhtu.
Uued väga peene tolerantsiga mootorid tõesti peab olema juba ettevaatlik, mida sa sinna täpselt paned.
Kuid asi ei ole nii, et 0W20 on nõutud ja siis 0W30 keerab tuksi, ei keera.
Sulle infoks, et 0W20 õli on külmana ja ka 40 kraadi juures oluliselt paksem, kui 0W30 100 kraadi juures.
Enamus mootori kulumist leiab aset külmalt käies, mis tähendab omakorda seda, et järelikult saab mootor hakkama paksema õliga, mida on 0W20 külmana ja 40 kraadi juures.
Mis omakorda tähendab seda, et mootor saab hakkama ka 0W30 õliga, mis on 100 kraadi juures vedelam, kui 0W20 40 kraadi juures ja alla.

Samuti ei põhjusta 5W30 õli otseselt probleeme 0W20 mootorile, jah külmaga võib kulumine olla suurem, aga üldjuhul midagi otseselt tuksi ei lähe, eks ise peab ka külma mootoriga olema ettevaatlikum.
Põhjus selles, et 5W õli ei ole nii palju paksem 0W õlist.

Mina isiklikult keeldun 0W20 õli kasutamast, kuna pean 0W30 mootorile paremaks ja hetkel kasutan üldsegi 5W40 õli ja 0W40.
Tõsi, ma kasutan neid õlisid Hondades, kuid mõlemale on tehase poolt lubatud ka 0W20, nagu ka 10W40.
Kui peaksin endale Volvo S90 D4 ostma, siis sinna kavatsen panna 0W30 õli ja ma olen täiesti kindel, et see mootor nurrub selle õliga.


Toon välja Shell Helix ultra SN Plus 0W20 mõned andmed mõõtmismetoodika ASTM D445 õli viskoossus 40 kraadi juures 43,4, õli viskoossus 100 kraadi juures 8,6. Nagu isegi näed on 40 kraadi juures õli tohutult paksem ja mootor saab sellega hakkama.

Shell Helix ultra ECT C5 0W20 mõõtmismetoodika ASTM D445, viskoossus 40 kraadi juures 38,64, viskoossus 100 kraadi juures 7,93.

Toon kõrvale Shell Helix ultra 0W30 ECT C2/C3 mõõtmismetoodika ASTM D445, viskoossus 40 kraadi juures 58,7, viskoossus 100 kraadi juures 11,9.
Nagu isegi näed, 0W30 õlis midagi katastroofiliselt erinevat ei ole ja selle kasutamisest midagi otseselt juhtuda ei saa.

Volvo küll ütleb 0W20 C5 õli, aga C5 ja C2/C3 on omavahel piisavalt sarnased õlid C koha pealt.

Loomulikult kasutab igaüks õli omal vastutusel, aga mina seda teeksin ja valingi õli enda äranägemise järgi, jälgides samal ajal, et olulised nõuded oleks siiski täidetud.

Kõige tagatipuks on oluline asjaolu, et see õli tuleks ka õigel ajal ära vahetada, sest 20 000 sõitnud õli ei oma enam neid määrimis ega viskoossusomadusi, mida ta omab uuena.
Ka see 0W20 õli ei ole 20 000 sõitnuna enam see.
Ma vahetan õli nagunii 10 000 - 12 000 km peale, äärmisel juhul 15 000km.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 11 Dets 2023, 16:48
Postitas klemmikas
Kui vaadelda õli, mida Volvo nõuab Castrol EDGE professional 0W-20 V C5, siis selle visskoosus 40 kraadi juures on 46 ja 100 kraadi juures 8,8.
Mis vastab Volvo nõudele Volvo VCC RBS0-2AE.
See kõik ainult kinnitab, et kvaliteetse C2/C3 0W30 õli kasutamine midagi tuksi ei keera.
0W30 kasutamine võib eriti mõistlik valik olla ka mootori kuludes.
100 kraadi juures paksema õliga õlikulu hoopis väheneb.
On muidugi üks oluline aspekt, 0W tähendab, et 0W õlid on omavahel sarnase viskoossusega kuskil seal -30 juures, aga näiteks 0 kraadi juures on 0W20 õli vedelam, kui 0W30 ja tõenäoliselt ka -10 juures on see veidi vedelam.
Kui sa väljud tehasenõuetest, siis sa pead teadma, mida sa teed.
Mitmed tehasenõuded on rohkem vaatenurga küsimus, mis nõuded täpselt milline autotootja paneb.
Ma küll ei tea, kust sa selle A5/B5 Fordi standardina võtad, tegemist on õliklassi näitajaga, millel pole Fordiga mitte mingit pistmist.


Loomulikult on tehasenõuetest väljumine alati omal riisikol, aga mina sellepärast ei põe.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 16 Dets 2023, 08:51
Postitas Hunt
Mind on õpetatud, et õlu ja õli ei segata millegagi, kui just häda käes pole.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 17 Dets 2023, 13:02
Postitas stihl
Hunt kirjutas:Mind on õpetatud, et õlu ja õli ei segata millegagi, kui just häda käes pole.


Täiesti savi, mida sa millega segad, peaasi, et mootor õlinälga ei jääks.
Liqui Moly on selle kiviaegse teadmise ka ametlikut lõpuks ära vormistanud - https://www.liqui-moly.ee/et/tooted/article/21286
Ja otse loomulikult, oma rahaks keeranud. :D

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 19 Dets 2023, 14:48
Postitas Liiwaannus
klemmikas kirjutas:...
Shell Helix ultra ECT C5 0W20 mõõtmismetoodika ASTM D445, viskoossus 40 kraadi juures 38,64, viskoossus 100 kraadi juures 7,93.

Toon kõrvale Shell Helix ultra 0W30 ECT C2/C3 mõõtmismetoodika ASTM D445, viskoossus 40 kraadi juures 58,7, viskoossus 100 kraadi juures 11,9.
Nagu isegi näed, 0W30 õlis midagi katastroofiliselt erinevat ei ole ja selle kasutamisest midagi otseselt juhtuda ei saa.

...

Puhtalt numbreid vaadates on vahe 100 kraadi juures ju 50%, füüsikalist erinevust ma sinna kõrvale ei oska tuua. Et kas peene kanali ja kõrgete pöörete korral ei või tekkida ikkagi olukorda, et see suurema viskoossusega õli ei jõua piisavas koguses õigesse kohta?

Aga sellega olen nõus, et eksperimenteerida võib siis kui täpselt aru saad ja tead, mida teed. Eelduseks, et teab konkreetse mootori eripärasid ja mõistab erinevate õlide näitajaid otsida ja lahtimõtestada, saamask aru, et millega täpsemalt tegu. Muudel juhtudel on õlivalik RTFM teema.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 26 Dets 2023, 22:04
Postitas klemmikas
Sa vist ei pannud tähele, et see sama 0W20 õli on 40 kraadi juures 46, ehk siis kordades paksem, kui 100 kraadi juures see 8,8.
-30ga on see õli kordades paksem, kui 46.
Nüüd mõtle edasi, kas veel kardad, et 8,8 vs midagi 11 on probleemiks?
Kui mootor saab hakkama 46 õli paksusega ja -30 juures kordades paksemaga.

Saame ju rääkida, et külmal mootoril mingid asjad pole veel paisunud, aga kindlasti ei kehti see õlikäikude kohta, mis tähendab, et õlikäigud peavad olema piisavad, et saada hakkama kordades paksema õliga, kui 8,8 100 kraadi juures.

Selle kõige tõttu ma teangi, et 0W30 õli kasutamine ei oleks mitte mingi probleem.
Loomulikult katsetab igaüks omal vastutusel, aga mina isiklikult paneksin seda õli jumala rahuga sinna mootorisse, peamine, et muud näitajad klapivad.

Samuti kinnitab seda asjaolu, et väga paljudele mootoritele lubavad autotootjad erineva viskoossusega õli 0W20, 0W30, 0W40, nagu ka 5W20, 5W30 ja 5W40, ka 10w40. Sõltub täpsest manuaalist ja soovitustest erinevatesse kliimadesse.

Eriti, kui me räägime juba teatava kulumisastmega mootorist, mis on sõitnud 100 000 või 200 000, siis seda enam kannatab sinna panna 0W20 asemel 0W30.

Loomulikult kasutatud auto puhul on erineva õlimudeli kasutamine alati teatava riskiga, et järgmine peseb mustust lahti ja tihendid hakkavad lekkima ja mootor õli võtma, kuna kolvirõngaste vahelt on mustus läinud, mida eelmine ei teinud, kuna lisandid on erinevad, kuigi ilmselt ei ole see korralikult hooldatud auto puhul väga tihti probleem, aga tuleb ette.
Jutt siis, täiesti erineva õlimudeli peale minemine, mitte sama mudeliseeria teine viskoossus või mingi muu sarnaste omadustega õli kasutamine.
Tõsi täpset õli koostist on raske järele uurida ja võrrelda teise õliga.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 27 Dets 2023, 00:54
Postitas Volvo777
Mul ka õlivahetus päevakorras lähiajal. Siiamaani olen 5w30 pannud paar eelmist korda. Ostsin auto, siis enne mind oli ka kleepeka peal 5w30 eelmisest vahetusest.
Tegelikult manual ja tehase kleps kapoti servas ütlevad, et peab olema 0w30
Oleks õige järgmise ringiga panna 0w30, või pole see tegelikult eriti määrav?

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 27 Dets 2023, 14:14
Postitas molymees
Enda omale panin ka viimasel õlivahetusel 0W-30 sisse.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 27 Dets 2023, 21:14
Postitas axo
Panin ka millalgi 5w30 asemele Motuli a5b5 0w30 ja kerge nookuri tõukuri tiks kadus põhimõtteliselt ära. Eks tuleb kasutada ikka, mis ette nähtud. See jutt mu arvates suht BS. et kui palju sõitnud,siis 5w30 tervislikum. Pole veel kuulnud väga ,et D5tel 0w30 kasutamisel mingeid probleeme oleks.

Re: Õli. Üks vs teine ja muud tarkused.

Postitatud: 29 Dets 2023, 18:14
Postitas klemmikas
Ma pole kuskil rääkinud 0W30 vs 5W30.
Ma rääkisin 0W20 vs 0W30, mida rohkem on mootor sõitnud, seda kulunum ta on ja seda mõistlikum on sinna panna 0W30 ja lõpuks ka 0W40.

5W30 ja 0W30 õlidel on peamine vahe see, et külmast peast on 0W vedelam, soojast peast laias laastus sama, 40 kraadi juures on ka 0W vedelam.

See, miks ühe õliga mootoris midagi tiksub ja teisega mitte näitab pigem ikkagi seda, et mootor ei ole enam uus.
Erinevad täpsed viskoossused loomulikult võivad seda tiksu mõjutada, aga lisaks viskoossusele mõjutab seda mootoris tekkivat tiksu ka õli täpne koostis, ehk siis lisandid, mille on tehas sinna sisse pannud.
Kaks ühe viskoossusnumbriga õli, näiteks mõlemad 0W30, võivad mootoris käituda mõnevõrra erinevalt.

Kuna ma õlidest siiski nii mõndagi tean, siis tean ka seda, et mitte kunagi ei ole mootorile sobiv ainult üks kindel viskoossus, alati võib sellest natuke välja kalduda ja midagi otseselt ei juhtu.
Loomulikult tuleb silmas pidada, et kui kasutad 0W õli asemel 5W, siis külma mootoriga tuleb seda ettevaatlikum olla autoga sõitmisel, eriti miinuskraadidega.

Nagu juba välja tõin, siis 40 kraadi juures on õli kordades paksem, kui 100 kraadi juures ja ometi mootor sellest tuksi ei lähe, mis omakorda tõestab ka seda, et 100 kraadi juures ei ole nii määrav, kas see õlipaksus on 8,8 või 11,4, kui ta 40 kraadi juures nagunii üle 40 ja külmast peast veel paksem.