Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD
Postitatud: 01 Aug 2015, 18:18
Pakiautomaati saabunud pakk ja vaba õhtu võimaldasid üle pikema aja universaali kallal tegeleda. Plaanipäraselt läks vahetusse tagumine kojamees (olin sinna sügisel paigaldanud raamita kojamehe, ent käpa vedru ei surunud kojameest piisavalt kõvasti vastu klaasi ja hari ei pühkinud keskmise osaga), õlirõhu andur (enne käivitamist ei süttinud õlirõhu tuli) ja üks kapoti gaasivedru. Kahjuks ei õnnestunud mul mõistliku hinnaga leida originaalile sobivat sisu, seega kaotasin praegu võimaluse kapotti 90 kraadi ülespoole avada.
Saadetises olid ka Philipsi +30% H3 pirnid, mis pidid leidma oma tee kaugtuledesse. Samas aga oli juba tükk aega paigaldamist ootamas teine esituli, kuna endisel tulel oli eelmise omaniku tehtud kõpsu pärast kinnitusraam katki. See tähendas, et tule korpus liikus auto kere suhtes ja reguleerimine läks paigast ära, lisaks oli katki ka suunatule korpust hoidev kinnituspunkt ja suunatuli oli fikseeritud traadijupi abil. Egas' midagi, tegin siis juba tulevahetuse ka ära.
Esitule kättesaamine on 900-stel palju lihtsam, kui 740-l. 4 kergesti ligipääsetavat polti lahti, ning tuli on kere küljest vaba. 740-l kulutasin kunagi üle tunni Dremeliga, et tule taga peidus olevad väikesed roostes mutrid läbi lõigata, ning hiljem oli tarvis kinnitused taastada. Peavalu valmistas ainult tulede pistik, mis oli väga kõvasti kinni oksüdeerunud. Lõpuks leidsin küll avause, millest sai pistikut seestpoolt lahti kangutada ja see oli ka edu võti, aga enne seda suutsin nii pistiku kui ka pesa veepumbatangidega korralikult ära räsida. Lahtivõtmisel lagunes ära ka esitule kojamehe mootori autopoolne pistikupesa.
Algne plaan nägi ette tule lahtivõtmist ning raami äravahetamist. Doonorilt saadud esitule uurimisel selgus aga, et see on üsna heas korras ning raami vahetamine eeldab kogu tule algosadeks võtmist. Seega otsustasin lihtsalt tule kõrguse reguleerimise mootori ühelt tulelt ümber tõsta. Mootor vabanes korpuse küljest, kui seda ca 45 kraadi keerata; välja mootor aga ei tulnud, vaid oli justkui mingi vedruga kinni. Lampide vahetamise luukidest uurides võis näha, et mootori varre otsas on plastist munak, mis on reflektori küljes asuvas pesas. Kuna ma seda tööd varem teinud ei olnud, lähenesin väljakutsele pärast põgusat uurimist jõuga ning tõmbasin mootori otse välja. Munak tuli pesast välja ning esitule korpuse seest pudenes välja punane fiksaatorrõngas. Samas aga sai tuli mõõduka põrutuse osaliseks ning hiljem selgus, et olin selle liigutusega ära lõhkunud Philips +100% H4 pirni lähitule niidi.
Doonori esitule puhul olin juba targem, kuna sain vana tule kõrguse reguleerimise mehhanismi uurida. Selgus, et kui kõrguse reguleerimise kruvi piisavalt palju ühes suunas kruttida, tuleb munakuga osa reflektorite küljest lahti ning jõuvõtteid ei pea rakendama. Tulede korrektori mootorit asendav fiksaator sai asendatud mootoriga ning veendutud regulaatori toimimises.
Üks asi viis aga teiseni. Esitulesid võrreldes märkasin, et doonortule klaas ei ole originaal ning sellel on rohkem kriimustusi tuleklaasi puhastajalt. Seega eemaldasin klaasi ning puhastasin selle veega seest ära. Kui klaas juba eest ära oli, tõmbasin niiske salvrätikuga ettevaatlikult üle ka reflektori pinnad. Kõik pinnad olid tolmused ning puhastamise tulemus oli märgatav. Reflektorid olid üldiselt heas korras, ainsana jäi tuhmiks H4 tule kohal olev ala, mis on aja jooksul palju kuuma saanud ning osa tahma ei tulnudki maha.
Kui tuleklaasid tagasi monteerisin, oli vahe puhastatud ja puhastamata tulede vahel eriti selge.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/uy1rved2t/2015_07_31_23_51_40.jpg)
Uudishimust sai lahti võetud ka doonortule kojamehe mootor. Sees oli kõik viisakas, lükkasin ainult veidi üleliigset määret hammasrataste vahele. Olin siiani olnud teadmisega, et halli auto algne tulekojamees töötab, ent toiteplokiga katsetamine näitas, et see töötab järjest vaid kümmekond sekundit, jääb seejärel aeglaseks ja seiskub. Doonortule kojamehel sellist jama ei esinenud, seega läkski autole külge uus kojamees. Sellel pidin ära vahetama vaid pistiku keskmise klemmi, mille võtsin teise tulekojamehe juhtme küljest.
Esituld auto külge monteerides ilmnes veel, et ära on murdunud üks suunatule juhtmekiududest. Kindlasti aitas selle juhtumisel kaasa aastatagune seik, kus korralikult fikseerimata suunatule korpus maanteekiirusel pesast välja tuli ja juhtmete otsa rippuma jäi. Juhe sai uuesti klemmi külge kinnitatud.
Kui pelgajapoolse tulega oli korras, vahetasin ära ka juhipoolse esitule lisakaugtule pirni. Vana pirni panin udutule sisse, kus oli mõlemal pool varem läbipõlenud 100W H3. Õnneks on need lambid katki läinud enne, kui liigne võimsus reflektoreid kahjustada jõudis. Seejärel reguleerisin kõik esituled maa-aluses pimedas parklas.
Kuna praegu on mul olemas vaid juhipoolne tulekojamehe hari, võtsin selle auto küljest esteetilistel kaalutlustel ära. Kui kellelgi on kõrvalistujapoolne 960 tulekojamehe hari ja käpp üle, võib mulle teada anda!
Kui kapott juba lahti oli ja käed mustaks tehtud, otsustasin ka külmkäivitustermostaadi hoova peal olevat gaasihooba vajutavat kuuli liigutada, et külmal mootoril ka pöördeid tõstetaks, nagu on ette nähtud. Vist võtsin aga kuulist liiga hoogsalt tangidega kinni, sest pärast tulede reguleerimist avastasin auto alt kütust, mis pärines lähemal uurimisel gaasihoova võllist, kõrgsurvepumbast. Võimalik, et lähiajal tuleb siis gaasihoova puksi vahetus ette võtta.
Aga argisematel teemadel - igapäevase sõidukina on 965 igati praktiline ja mugav valik. Viimasel ajal on sõitusid keskmisest rohkem olnud, juuni algusest saadik olen läbinud ca 6000 km. Töötav püsikiirushoidik on väga tänuväärne abiline! Kütusekulu on 6,8...7,5 l/100 km, ja sellele numbrile aitab kaasa veel fakt, et viimases kahes paagitäies on umbes kolmandik olnud puhastatud vana fritüüriõli. Summutist tuleb grillimise lõhna ja külmalt teeb mootor korralikult lärmi - nagu raputaks keegi kapoti all naelu täis plekk-karpi. Jahutusvedelikku pole enam ammu lisama pidanud, õli kaob liiter 2000 km peale. Lähiajal teen ära ka õlivahetuse ning paigaldan ühtlasi lõpuks autole korraliku, sirge õliradiaatori.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/9vs567c1h/2015_07_31_21_18_51.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/stccx754l/2015_07_31_21_21_47.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/6dg59tb5h/2015_07_31_21_22_28.jpg)
Saadetises olid ka Philipsi +30% H3 pirnid, mis pidid leidma oma tee kaugtuledesse. Samas aga oli juba tükk aega paigaldamist ootamas teine esituli, kuna endisel tulel oli eelmise omaniku tehtud kõpsu pärast kinnitusraam katki. See tähendas, et tule korpus liikus auto kere suhtes ja reguleerimine läks paigast ära, lisaks oli katki ka suunatule korpust hoidev kinnituspunkt ja suunatuli oli fikseeritud traadijupi abil. Egas' midagi, tegin siis juba tulevahetuse ka ära.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/3xix9pigl/2015_07_31_22_01_09.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/x3r0ssa7p/2015_07_31_22_02_32.jpg)
Esitule kättesaamine on 900-stel palju lihtsam, kui 740-l. 4 kergesti ligipääsetavat polti lahti, ning tuli on kere küljest vaba. 740-l kulutasin kunagi üle tunni Dremeliga, et tule taga peidus olevad väikesed roostes mutrid läbi lõigata, ning hiljem oli tarvis kinnitused taastada. Peavalu valmistas ainult tulede pistik, mis oli väga kõvasti kinni oksüdeerunud. Lõpuks leidsin küll avause, millest sai pistikut seestpoolt lahti kangutada ja see oli ka edu võti, aga enne seda suutsin nii pistiku kui ka pesa veepumbatangidega korralikult ära räsida. Lahtivõtmisel lagunes ära ka esitule kojamehe mootori autopoolne pistikupesa.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/x1755y6k5/2015_07_31_22_12_51.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/i92fem0mt/2015_07_31_22_22_25.jpg)
Algne plaan nägi ette tule lahtivõtmist ning raami äravahetamist. Doonorilt saadud esitule uurimisel selgus aga, et see on üsna heas korras ning raami vahetamine eeldab kogu tule algosadeks võtmist. Seega otsustasin lihtsalt tule kõrguse reguleerimise mootori ühelt tulelt ümber tõsta. Mootor vabanes korpuse küljest, kui seda ca 45 kraadi keerata; välja mootor aga ei tulnud, vaid oli justkui mingi vedruga kinni. Lampide vahetamise luukidest uurides võis näha, et mootori varre otsas on plastist munak, mis on reflektori küljes asuvas pesas. Kuna ma seda tööd varem teinud ei olnud, lähenesin väljakutsele pärast põgusat uurimist jõuga ning tõmbasin mootori otse välja. Munak tuli pesast välja ning esitule korpuse seest pudenes välja punane fiksaatorrõngas. Samas aga sai tuli mõõduka põrutuse osaliseks ning hiljem selgus, et olin selle liigutusega ära lõhkunud Philips +100% H4 pirni lähitule niidi.
Doonori esitule puhul olin juba targem, kuna sain vana tule kõrguse reguleerimise mehhanismi uurida. Selgus, et kui kõrguse reguleerimise kruvi piisavalt palju ühes suunas kruttida, tuleb munakuga osa reflektorite küljest lahti ning jõuvõtteid ei pea rakendama. Tulede korrektori mootorit asendav fiksaator sai asendatud mootoriga ning veendutud regulaatori toimimises.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/vr9bqwcs5/2015_07_31_22_32_22.jpg)
Üks asi viis aga teiseni. Esitulesid võrreldes märkasin, et doonortule klaas ei ole originaal ning sellel on rohkem kriimustusi tuleklaasi puhastajalt. Seega eemaldasin klaasi ning puhastasin selle veega seest ära. Kui klaas juba eest ära oli, tõmbasin niiske salvrätikuga ettevaatlikult üle ka reflektori pinnad. Kõik pinnad olid tolmused ning puhastamise tulemus oli märgatav. Reflektorid olid üldiselt heas korras, ainsana jäi tuhmiks H4 tule kohal olev ala, mis on aja jooksul palju kuuma saanud ning osa tahma ei tulnudki maha.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/rtr3ylwad/2015_07_31_23_42_12.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/rkohbkd6d/2015_07_31_23_25_20.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/nqv12evud/2015_07_31_23_26_35.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/jggd6tqr9/2015_07_31_23_29_45.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/ota9i2kz9/2015_07_31_23_31_03.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/pk2znuncl/2015_07_31_23_34_35.jpg)
![Pilt](http://s26.postimg.cc/dw8xtay7p/2015_07_31_23_39_27.jpg)
Kui tuleklaasid tagasi monteerisin, oli vahe puhastatud ja puhastamata tulede vahel eriti selge.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/uy1rved2t/2015_07_31_23_51_40.jpg)
Uudishimust sai lahti võetud ka doonortule kojamehe mootor. Sees oli kõik viisakas, lükkasin ainult veidi üleliigset määret hammasrataste vahele. Olin siiani olnud teadmisega, et halli auto algne tulekojamees töötab, ent toiteplokiga katsetamine näitas, et see töötab järjest vaid kümmekond sekundit, jääb seejärel aeglaseks ja seiskub. Doonortule kojamehel sellist jama ei esinenud, seega läkski autole külge uus kojamees. Sellel pidin ära vahetama vaid pistiku keskmise klemmi, mille võtsin teise tulekojamehe juhtme küljest.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/4hxycebp1/2015_07_31_23_12_00.jpg)
Esituld auto külge monteerides ilmnes veel, et ära on murdunud üks suunatule juhtmekiududest. Kindlasti aitas selle juhtumisel kaasa aastatagune seik, kus korralikult fikseerimata suunatule korpus maanteekiirusel pesast välja tuli ja juhtmete otsa rippuma jäi. Juhe sai uuesti klemmi külge kinnitatud.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/gsvytl41h/2015_08_01_02_10_22.jpg)
Kui pelgajapoolse tulega oli korras, vahetasin ära ka juhipoolse esitule lisakaugtule pirni. Vana pirni panin udutule sisse, kus oli mõlemal pool varem läbipõlenud 100W H3. Õnneks on need lambid katki läinud enne, kui liigne võimsus reflektoreid kahjustada jõudis. Seejärel reguleerisin kõik esituled maa-aluses pimedas parklas.
Kuna praegu on mul olemas vaid juhipoolne tulekojamehe hari, võtsin selle auto küljest esteetilistel kaalutlustel ära. Kui kellelgi on kõrvalistujapoolne 960 tulekojamehe hari ja käpp üle, võib mulle teada anda!
Kui kapott juba lahti oli ja käed mustaks tehtud, otsustasin ka külmkäivitustermostaadi hoova peal olevat gaasihooba vajutavat kuuli liigutada, et külmal mootoril ka pöördeid tõstetaks, nagu on ette nähtud. Vist võtsin aga kuulist liiga hoogsalt tangidega kinni, sest pärast tulede reguleerimist avastasin auto alt kütust, mis pärines lähemal uurimisel gaasihoova võllist, kõrgsurvepumbast. Võimalik, et lähiajal tuleb siis gaasihoova puksi vahetus ette võtta.
Aga argisematel teemadel - igapäevase sõidukina on 965 igati praktiline ja mugav valik. Viimasel ajal on sõitusid keskmisest rohkem olnud, juuni algusest saadik olen läbinud ca 6000 km. Töötav püsikiirushoidik on väga tänuväärne abiline! Kütusekulu on 6,8...7,5 l/100 km, ja sellele numbrile aitab kaasa veel fakt, et viimases kahes paagitäies on umbes kolmandik olnud puhastatud vana fritüüriõli. Summutist tuleb grillimise lõhna ja külmalt teeb mootor korralikult lärmi - nagu raputaks keegi kapoti all naelu täis plekk-karpi. Jahutusvedelikku pole enam ammu lisama pidanud, õli kaob liiter 2000 km peale. Lähiajal teen ära ka õlivahetuse ning paigaldan ühtlasi lõpuks autole korraliku, sirge õliradiaatori.