Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

Moderaatorid: 760GLE, Igor, bronec

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 28 Jaan 2017, 12:17

Jagame siin kogemusi ja teadmisi vana auto õlide ja määrete valdkonnas. Eesmärk on teha väikene spikker, et mida kasutada ja kust saada.
Teema tundub täna tänu määrdeainete pidevale arendamisele üsna keeruliseks kiskunud. Tehase näitajad näpus kauplusesse astudes, tuleb sealt sageli sama targalt välja astuda. Mineraalõlide leidmine tundub üsna tõsine väljakutse olema.

Tehase näitajate kohaselt:
B20 mootor
SAE 10W alla -10°
SAE 20/20W -10°...+30°
SAE 30 üle +30°
kogus 3,75l

Nii internetist kui ka oma kogemusi jaganud tegelaste soovitustestest on läbi käinud järgmised õlid:

15w-50 Mobile 1
15w-40 Valvoline all feet Plus
20w-50 Motox
10w-40
5w-30

Ise jäin mineraali Comma Classic 20W50 juurde.

B30 mootor
kogus 6l

M40 käigukast
SAE 80 gear oil
SAE 30 engine oil
kogus 0,75l
Näiteks Liqui Moly CLASSIC TRANSMISSION OIL SAE 90

M41 käigukast
SAE 30
SAE 20W-40 engine oil
kogus 1,6l

M400 käigukast
M410 käigukast

Tagasild ENV, Spicer 27, Spicer 30 (Dana 30, 1030/1031)
SAE 90 üle -10°
SAE 80 alla -10°
Juhul kui sillas True Track, Torseni lukk või LSD, siis soovitatakse CHAMPION LIFE EXTENSION 80W90 GL 5
kogus 1,3l

Suure konsulteerimise tulemusena võtsin endale Dana30 tagasilda LiquiMoly hüpoid 80W (GL-5) ning M40 käigukasti LiquiMoly 80W (GL-4).
IMG_7084.JPG


Roolikarp
SAE 80 HYPOID Oil
Näiteks Liqui Moly CLASSIC TRANSMISSION OIL SAE 90

Karburaator
Use ordinary multigrade engine oil or the special SAE 20 oil made for the purpose by Zenith (the makers of Stromberg carburettors)

Pidurid
DOT 3
Sobivad ka DOT 4 ja DOT 5,1
brake-fluid-compatibility-chart.png
brake-fluid-compatibility-chart.png (7.35 KiB) Vaadatud 2763 korda
dot-fluid-boiling-points.png
dot-fluid-boiling-points.png (10.05 KiB) Vaadatud 2763 korda

Õhutamise järjekord peaks olema järgmine:
Left rear wheel
Left front wheel, upper, inner
Right front wheel, upper, inner
Right rear wheel
Right front wheel, outer
Right front wheel, lower, inner
Left front wheel, outer
Left front wheel, lower, inner
(allikas http://volvo-122s.blogspot.com.ee/2013/ ... rakes.html)

EDIT: Muudan seda postitust jooksvalt, koondades info siia.
Viimati muutis 164, 16 Mär 2019, 08:24, muudetud 22 korda kokku.
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70

Kasutaja avatar
hunt54
Kõva postitaja
Postitusi: 112
Liitunud: 26 Aug 2011, 08:39

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas hunt54 » 28 Jaan 2017, 23:49

Aastaringseks kasutamiseks ma monoviskoosset õli ei soovitaks. Tollel ajal jah muud valikus ju polnud, kuid nüüd pigem 15W40 või madalama klassi 10W40. Meie regioonis ei ole ka Valvoline All Fleet Plus-i saadaval. Mineraalõlide leidmine väljakutse? Tuleb õigest kohast otsida või küsida ;)
GARAAZITEHNIKA; AUTOKEEMIA; ÕLID JA MÄÄRDEAINED. kui huvi, siis küsi

Kasutaja avatar
totu
Kõva postitaja
Postitusi: 195
Liitunud: 19 Juun 2005, 10:01
Asukoht: Harjumaa

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas totu » 29 Jaan 2017, 09:57

Aga milleks mineraalõli? Täissünteetiline õli on iga mootori jaoks parim valik ja neid tehakse ka vanadele mootoritele. Ei ole teiste toodetega kursis aga Statoilil (tänaseks Fuchs) on spetsiaalne toode Laserway 5W-50 - pakasega hästi pumbatav ja kuumaga ei lähe liiga vedelaks, Usun, et leiab sellist ka teistelt tootjatelt. Veidi peab kaupmehi piinama, selliseid "friigitooteid" reeglina poeriiulitel ei hoita aga mingis kesklaos kindlasti. Kusjuures ei pruugi ka kallim olla.
Kastide, sildadega sama lugu- tähtis ei ole õli viskoossus külmalt (puhtvisuaalne voolavus kanistrist valades) vaid see, kuidas õli määritavate pindade vahele jõuab (madalatel temperatuuridel võimalikult vedel) ja kui suure jõu- kiiruse- ja temperatuuri juures suudab õlikile tervena hoida (kuumalt võimalikult "sitke"). E. jällegi- mida kõrgtehnoloogilisem, seda parem. Nende autode tegemise ajal olid õlid väga palju nõrgemate omadustega ja vastavalt ka ehituslikud erikoormused väiksemad. Korralik, kaasaegne õli töötab nendes väga hästi.
Kelle jaoks on sünteetiline õli liiga vedel ja tilgub välja- vahetage tihendid ära.
Ärge põdege!

Kasutaja avatar
hunt54
Kõva postitaja
Postitusi: 112
Liitunud: 26 Aug 2011, 08:39

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas hunt54 » 29 Jaan 2017, 10:42

Milleks mineraalõli? Sellel ajal kui loodi B20 mootor oli monoviskoossete ja mineraalõlide aeg. Sünteesõlid olid siis veel väga kauge tulevik. Kasti ja sillaõlidel on samuti viskoossus väga oluline. Külmaga löövad need probleemid kohe välja (käiguvahetus raske, "kaasavedamine") . Ei ole päris õige öelda, et mida kõrgtehnoloogilisem, seda parem. Jah kvaliteedilt on kindlasti parem, aga sobivuselt?
GARAAZITEHNIKA; AUTOKEEMIA; ÕLID JA MÄÄRDEAINED. kui huvi, siis küsi

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 30 Jaan 2017, 15:42

hunt54 kirjutas:Aastaringseks kasutamiseks ma monoviskoosset õli ei soovitaks. Tollel ajal jah muud valikus ju polnud, kuid nüüd pigem 15W40 või madalama klassi 10W40. Meie regioonis ei ole ka Valvoline All Fleet Plus-i saadaval. Mineraalõlide leidmine väljakutse? Tuleb õigest kohast otsida või küsida ;)

Mõte ongi nimetada need õiged kohad.
Signatuurist järeldan, et sinu käest peaks siis küsima?
totu kirjutas:Aga milleks mineraalõli? Täissünteetiline õli on iga mootori jaoks parim valik ja neid tehakse ka vanadele mootoritele. Ei ole teiste toodetega kursis aga Statoilil (tänaseks Fuchs) on spetsiaalne toode Laserway 5W-50 - pakasega hästi pumbatav ja kuumaga ei lähe liiga vedelaks,...

Küll õlide maailmaga pole ennast kurssi viinud, aga nii palju kui seda kombanud, siis see vist nii lihtne ei ole, et kaasaegne täissünt on igal juhul ja alati parim valik ka vanale mootorile. Siia teemasse tahakski selle tõe koondada.
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70

Siim
Foorumi veteran
Postitusi: 1712
Liitunud: 13 Juul 2008, 22:24
Asukoht: Viljandi/Rootsi

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas Siim » 04 Mär 2017, 15:02

Nüüd: Volvo C202; Volvo V70 `08; Porsche 928 `80; Porsche 911 `99; Mercedes-Benz E320 `01
Enne: Volvo V70 T5 `01; Volvo 142 `73; Volvo PV544 `62; Volvo 945S `95

Volvo DICE, MB Star Viljandimaal.

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 13 Mär 2019, 18:52

Sai endale tellitud Liqui-Moly Classic spetsiaalset vana auto ülekande õli, mida nö. ühe pudeli kaupa ei olnud võimalik tellida, pidi võtma kasti.
Kui kellegil huvi, siis mõned pudelid nüüd üle (kui kohale jõuavad), loovutan hea meelega.
Classic_Getriebeoele.jpg
Classic_Getriebeoele2.jpg

Juttu rohkem siin:
https://www.liqui-moly.com/en/press/pre ... -1978.html

https://products.liqui-moly.com/oils/cl ... -90-1.html

https://products.liqui-moly.com/classic ... 140-3.html
Viimati muutis 164, 16 Mär 2019, 08:37, muudetud 1 kord kokku.
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 14 Mär 2019, 15:03

totu kirjutas:Aga milleks mineraalõli? Täissünteetiline õli on iga mootori jaoks parim valik ja neid tehakse ka vanadele mootoritele.

Kui nüüd jälgida, kuidas vanadele autodele uuesti mineraalõli tootma on hakatud, siis võiks järeldada, et selline nö. katsetamise ring on täis.
Klassikute turg on näiteks EU´s suur ja vanade autode hinnad kõrged, et mitte lubada õlide osas lõdvalt võtmist või kokku hoidmist.

Mootoriõli osas olen nüüd seda kasutama jäänud.
comma classic 20w50.jpg
comma classic 20w50,1.jpg

https://www.commaoil.com/productsguide/ ... /CLA20505L

Product Code:
CLA20505L
Conventional, multigrade engine oil.
Protects and preserves old engines.
High viscosity helps to reduce oil loss & leakage.
Ensures economical oil consumption.
Multigrade Oil for use in Summer and Winter.
Oil adapts to outside temperature.
Oil change every 2000 to 3000 miles.
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 16 Mär 2019, 08:27

Üldharivat viskoossuse teemal:

Gear oil is found in transmissions, differentials and other types of gearboxes in automobiles and other machines. Its purpose is to protect and lubricate the gears it surrounds. Gear oil differs from engine oil mainly because of its higher viscosity. The Society of Automotive Engineers (SAE) publishes a viscosity grading guide for gear oil, which is a different grading scale than the SAE's engine oil scale.

Monograde Gear Oil
The SAE rates gear oils suitable for operation at one temperature on a monograde scale. Gear oil meant for high ambient temperatures is designated by a single number (for instance, SAE 80 or SAE 250). Viscosity of these oils is measured at 212 degrees Fahrenheit; higher numbers indicate more viscous oil. Monograde gear oil with a "W" after its number (SAE 70W, SAE 80W) has a viscosity rating measured at 0 degrees Fahrenheit and is intended for low ambient temperatures.

Multigrade Gear Oil
Some gear oils have additives that change their viscosity at different operating temperatures. These gear oils are labeled "multigrade" by the SAE, which provides a rating for the oil's low- and high-temperature viscosity. For instance, SAE 80W-90 gear oil has a low-temperature rating of 80 and a high-temperature rating of 90.

Comparing Oil Viscosity
As mentioned previously, gear oil viscosity numbers are not directly comparable to engine oil viscosity numbers. For example, 75W-90 gear oil is about the same viscosity as 10W-40 engine oil; 80W-90 is about the same as 20W-40. (See Resources for a comparison chart.)


https://itstillruns.com/do-oil-viscosit ... 32044.html
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70

tiblu
Foorumlane
Postitusi: 15
Liitunud: 15 Mär 2019, 00:23
Asukoht: Harjumaa

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas tiblu » 19 Mär 2019, 00:41

Automaatkast Borg-Warner 35 (BW35)
Lühike vastus: ATF type F (https://en.wikipedia.org/wiki/Borg-Warn ... ansmission)
Pikk vastus: Roheline raamat ehk automaatkasti hooldusjuhend ütleb "Type A suffix A ATF" (https://drive.google.com/drive/folders/ ... pCe3s8FKPc), aga Hollandis minu sõiduki BW35 kasti taastanud spetsialistid ütlesid, et nad panevad ATF type F ja kõik super. Seda kinnitab ka Wiki.

tiblu
Foorumlane
Postitusi: 15
Liitunud: 15 Mär 2019, 00:23
Asukoht: Harjumaa

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas tiblu » 19 Mär 2019, 00:57

Karburaator Zenith Stromberg 175 CD-2
Lühike vastus: 20W nagu ülal mainitud
Pikk vastus: On päris palju debatti teemal, mis õli sinna karburaatorisse panna. Osa panevad tavalist mootoriõli, näiteks B18A puhul siis näiteks 10W-30 ja osa panevad ATF type F. Üks mis tundub olema oluline on, et kui paned liiga vedela, siis mingites tingimustes võib segu muutuda lahjaks. Kuldreegel on, et parem rikas kui lahja.

Allikad

* Stromberg 175 CD-2 SE ja SU-HS 6 karburaatorite juhend - https://drive.google.com/open?id=1EWUYQ ... BHsz-Gl6Lx
* Karburaatori tööpõhimõte - https://drive.google.com/open?id=1d6y8B ... 3Pa0CWgJX2
* Arutelu vedeliku teemal - http://www.jensenhealey.com/forums/view ... forum_id=4

tiblu
Foorumlane
Postitusi: 15
Liitunud: 15 Mär 2019, 00:23
Asukoht: Harjumaa

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas tiblu » 01 Apr 2019, 15:34

Jahutusvedelik - B18A, B18D

Tüüp: G11 tüüpi etüleenglükoolil baseeruv antifriisi Volvo 3143972 - http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... e/1015963/
Kogus: ~8.6l (allikas Volvo Amazon Owners Handbook 121-122S 1966 - B18A, B18D mootor)
Vahetusvälp: 2 aastat või 50000 km.

Eestist saadavad odavamad alternatiivtooted:

Põhimõtteliselt peaks kõik etüleenglükoolil baseeruvad sobima. Enamjaolt on värv roheline või sinine. Mitte mingil juhtul ei tohi kaustada muul ainel baseeruvat vedelikku.

NB! Igaks juhuks märgin veel korra ära, et see info kehtib B18A ja B18D mootoritele, võib-olla ka laiemalt, aga pole kontrollinud. Kui keegi teab nimekirja täiendada, andke märku!

Kasutaja avatar
164
Foorumi veteran
Postitusi: 778
Liitunud: 14 Okt 2013, 21:24
Asukoht: Tallinn

Re: Õlid, määrded, vedelikud (...-1975)

PostitusPostitas 164 » 28 Apr 2019, 07:27

Saabusid kaua oodatud vana auto ülekande õlid. Kuna pudeli kaupa ei saanud tellida, siis nüüd mõni pudel üle:

56678yksyks7

käigukastile LiquiMoly Classic SAE 90 - 10€ 1L pudel
tagasillale LiquiMoly Classic SAE 140 - 10€ 1L pudel
Saab ka arve teha.
2019-04-23 19.41.24.jpg
144 2,0 ´71
XC70 D5 ´10
S80 D5 ´09
V70 T5 manuaal '00
121 Amazon 2,0 P130 2D '70
164 3,0 '70


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline